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[CUR.]

01.06.21
/13.06.21

About Mirages and Stolen Stones ⟵

Full HD, 16:9, sound stereo, color, 18’ 50”
2020
Sound design by Matteo Nobile
Voice by Melissa Ghidini, Adele Altro
Cinematography by Matteo Pasin

 EN 

The film, About Mirages and Stolen Stones, divided into three chapters – and then we cut the ground from underwhere is when the sun never rises"Once, returning"..she said – Is the result of over two years of work that saw the artist approaching with camera shooting techniques, marking the beginning of a new path in her audiovisual production.

“The initial idea for the film About Mirages and Stolen Stones, which I began in 2018, arose from my interest in speculative narrations and popular conspiracy theories, in particular The Flat Earth Theory. Despite the possibility to access extremely effective visualization tools, such as Google Earth, now available to a growing number of people, the belief that the Earth is flat has returned, finding many new followers. I believe that the renewed success of this speculation denotes the spread of an extreme relativism regarding the reliability of explanatory models that concerns the functioning of the world. Meanwhile, the hierarchies of knowledge, including the social distinction between experts and non-experts, appear increasingly blurred. On the one hand, the success of the Flat Earth narration can be seen as one of the consequences of changes introduced in the management of information following the spread of the Internet. On the other hand, it can be also related to an evolution that has occurred in our relationship with images and with visual representation in general. Often, in fact, those who believe in the Flat Earth only trust their subjective gaze and they advance a simple reasoning: if one sees the horizon flat, the Earth must also be flat. Apart from our individual gaze, everything is potentially manipulable, especially images. One of the distinctive features of the film lies in the choice of adopting a subjective perspective of global phenomena, such as the impossible flattening of the Earth's surface. In other words, it is a question of imagining how we, as individuals, perceive the changes of a much greater extent, which concern our planet as a whole”. (Natalia Trejbalová)

 IT 

Il film, About Mirages and Stolen Stones, suddiviso in tre capitoli – and then we cut the ground from underwhere is when the sun never rises; “Once, returning”..she said –  è il risultato di oltre due anni di lavoro che hanno visto l’artista cimentarsi con tecniche di ripresa con videocamera, segnando l’inizio di un nuovo percorso nella sua produzione audiovisiva.

“L’idea del film About Mirages and Stolen Stones, iniziato nel 2018, è nata dal mio interesse per la narrazione speculativa e per le storie complottiste popolari, in questo caso The Flat Earth Theory - teoria per cui la superficie terrestre sarebbe piatta. Nonostante la possibilità, oggi aperta a un numero crescente di persone, di accedere a strumenti di visualizzazione estremamente efficaci, per esempio Google Earth, l’antica convinzione che la Terra sia piatta è tornata a far parlare di sé, trovando molti nuovi seguaci. Credo che il rinnovato successo di questa teoria denoti la diffusione di un relativismo estremo circa l’attendibilità dei modelli esplicativi rivolti al funzionamento del mondo, mentre le gerarchie delle conoscenze, inclusa la distinzione sociale tra esperti e non esperti, appaiono sempre più sfumate. Se da un lato la fortuna della narrazione terrapiattista può essere vista come figlia dei cambiamenti introdotti nella gestione delle informazioni a seguito della diffusione di Internet, dall’altro può essere messa in relazione con un’evoluzione occorsa nel nostro rapporto con le immagini e con la rappresentazione visiva in generale. Spesso, infatti, chi crede nella Terra piatta si fida esclusivamente del proprio sguardo, per cui avanza un ragionamento di questo tipo: se l’orizzonte appare piatto anche la Terra deve essere piatta. All’infuori del nostro sguardo individuale, tutto è potenzialmente manipolabile, soprattutto le immagini. Uno dei tratti distintivi del film risiede nella scelta di adottare una prospettiva di tipo soggettivo rispetto a fenomeni di carattere globale, come il presunto appiattimento della superficie terrestre. Si tratta cioè di immaginare come noi, in quanto singoli, percepiamo i mutamenti di portata ben più grande, che riguardano appunto la Terra nel suo insieme”. (Natalia Trejbalová)

Natália Trejbalová

Artist's website ⟵

 EN 

Natália Trejbalová (Košice, Slovakia, 1989) lives and works in Milan. She participated in various group and solo exhibitions in different institutions and spaces such as Power Station of Arts, Shanghai (CN), Fotomuseum Winterthur (CH), Quadriennale di Roma (IT), Regional Art Gallery Liberec (CZ), L'Esprit Nouveau (IT), 35m2 (CZ), PAV Turin (IT), Regional Art Gallery Pardubice (CZ), Enclave Projects (GB), Gossamer Fog (GB), Galerie Charlot (FR), Fondazione Pini (IT) and others. Trejbalová was also invited in residency by international institutions such as Kunststiftung Baden-Württemberg (Stuttgart, 2018); VIR ViaFarini in Residence (Milan, 2017); AIR Futura (Prague, 2016); SÍM Reykjavík (Iceland, 2015). She also participated in Arte Visione Lab 2019. Her recent solo shows include About mirages and stolen stones at Case Chiuse by Paola Clerico and and suddenly the apparition was gone, long gone at XY, Olomouc, Czech Republic.

 IT 

Natália Trejbalová (Košice, Slovacchia, 1989) vive e lavora a Milano. Ha partecipato a varie mostre collettive e personali in diverse istituzioni e spazi come Power Station of Arts, Shanghai (CN), Fotomuseum Winterthur (CH), Quadriennale di Roma (IT), Regional Art Gallery Liberec (CZ), L'Esprit Nouveau (IT), 35m2 (CZ), PAV Torino (IT), Regional Art Gallery Pardubice (CZ), Enclave Projects (GB), Gossamer Fog (GB), Galerie Charlot (FR), Fondazione Pini (IT) e altri. Trejbalová è stata in residenza presso diverse istituzioni internazionali come Kunststiftung Baden-Württemberg (Stoccarda, 2018); VIR ViaFarini in Residence (Milano, 2017); AIR Futura (Praga, 2016); SÍM Reykjavík (Islanda, 2015). Ha inoltre partecipato ad Arte Visione Lab 2019. Le sue recenti mostre personali includono About mirages and stolen stones at Case Chiuse di Paola Clerico e and suddenly the apparition was gone, long gone a XY, Olomouc, Repubblica Ceca.

Metoché